torstai 19. maaliskuuta 2015

18.3. ROC Freese Port/ Sneek




Keskiviikkona oli taas vuorossa autoilua kun lähdimme aikaisin aamulla vuokra-autolla Pohjois-Hollantiin, 30 000 asukkaan Sneekiin.  Vastuutehtäviä on vaihdettu tänään siten, että Keskuspuisto ja Bovallius hoitavat takapenkiltä käsin blogia ja Validia etupenkiltä navigointia kaksikielisesti. Luovi ajaa hienosti sumuisessa merimaisemassa Kiipulan valvoessa yleistä järjestystä. Ryhmän työnjako sujuu edelleen mallikkaasti lukuun ottamatta kotimaista navigaattoriamme Pirkkoa, joka ei kerta kaikkiaan ole osoittanut minkäänlaisia yhteistyön merkkejä. Tästä syystä Pirkko saa jäädä hotellille lepäämään.








Sneekissä on ROC Friese Poortin toimipaikka, eli se kuuluu samaan oppilaitokseen, missä vierailimme maanantaina. Sneekissä on erityisen paljon Level 1:llä olevia opiskelijoita, joten tarkoitus oli syventyä nimenomaan tapoihin, miten Level 1 on järjestetty ja minkälaista tukea opiskelijat tarvitsevat. Sneekissä on 2700 opiskelijaa, joista n. 80 opiskelijaa on Level 1:n opiskelijoita. Opiskelijoilla on tyypillisesti autismin kirjoa, erilaisia riippuvuuksia, oppimisvaikeuksia, käyttäytymisen haasteita, mielenterveysongelmia jne.






Opiskelijat valitsevat suuntautumisvaihtoehdon. Näitä ovat tekniikan ala, hoiva-ala, matkailu ja kaupan ala. Level 1:n kesto vaihtelee opiskelijan tilanteen ja tuen tarpeen mukaan 6 kuukaudesta kahteen vuoteen. N. 70 % Level 1:n opiskelijoista siirtyy yhden vuoden jälkeen eteenpäin opinnoissaan. Opiskelija, kenellä ei edellytyksiä jatkaa opintojaan, siirtyy kunnan tarjoaman tuen piiriin (työvalmennus ja sosiaalityö). Työtä on hyvin vaikea löytää, mikäli on suorittanut vain Level 1:n.

Tutustuimme kaikkiin suuntautumisvaihtoehtoihin. Kaikkiin suuntautumisvaihtoehtoihin perustetaan aina oma ryhmä, esim. tekniikan alalla on tänä vuonna vain kuusi opiskelijaa. Hoiva-ala on suosituin, jolloin tarvittaessa perustetaan niin monta ryhmää kuin kiinnostuneita on. Opettajien lisäksi ryhmissä työskentelee ohjaajia. Opiskeluhuolto on järjestetty kunnan toimesta siten, että opettajat ovat tarvittaessa yhteydessä sosiaalityöntekijöihin.





Kunnan järjestämään poissaolojen valvojaan on sen sijaan tiivis yhteys. Jokainen opettaja kirjaa jokaiselta tunnilta poissaolijat. Oppilaitoksessa on vastuuopettaja, jonka viikoittaisesta työajasta on kaksi päivää varattu poissaolojen seurantaan ja niiden selvittelyyn. Kun opiskelija on ollut kuukaudessa 16 tuntia pois luvatta, on vastuuopettajan velvollisuutena ottaa yhteys kunnan poissaolovalvojaan. Tämä kutsuu opiskelijan huoltajineen käymään tai menee tarvittaessa sosiaalityöntekijän kanssa kotiin. Mikäli poissaoloihin ei saada riittävää selvitystä tai opiskelija ei ota tarjottavaa tukea vastaan, poissaolovalvoja ottaa yhteyttä nuorisotuomioistuimeen, missä määritellään jatkotoimenpiteet tai sakko. Poissaoloja seurataan niin kauan, kunnes opiskelija on suorittanut vähintään Level 2-tason koulutuksen tai on täyttänyt 23 vuotta. Poissaolovalvonta on ilmeisen tehokasta, sillä Sneekissä on viime vuosina vain yksi tapaus viety nuorisotuomioistuimen käsiteltäväksi. Keskeyttämisprosentti onkin Sneekissä Hollannin alhaisin, 2.8%!


ROC Friese Poortissa, kuten muissakin vierailemissamme oppilaitoksissa, huumeongelma on mittava. Riippuvuuksien kanssa ollaan tekemisissä päivittäin. Tämä kulminoitui konkreettisesti käytävällä, kun meitä kierrättänyt opettaja poimi lattialta tyhjän pussin, missä oli ollut pilveä. Ilmeisen tavallista tämäkin on, koska tapahtuma sivuutettiin ilman sen kummempia toimenpiteitä.




Päivä huipentui vierailuun tekniikan alan venepajalla. Kaksi opiskelijaa esitteli meille sujuvalla englannilla töitänsä. Tunnelma ja tohina pajalla oli varsin tutun oloista.  Opiskelijat halusivat viedä meidät veneajelulle ja tästähän me tätihenkilöt sulimme täysin!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti