Keskiviikkona oli taas vuorossa autoilua kun lähdimme aikaisin
aamulla vuokra-autolla Pohjois-Hollantiin, 30 000 asukkaan Sneekiin. Vastuutehtäviä on vaihdettu tänään siten, että
Keskuspuisto ja Bovallius hoitavat takapenkiltä käsin blogia ja Validia
etupenkiltä navigointia kaksikielisesti. Luovi ajaa hienosti sumuisessa
merimaisemassa Kiipulan valvoessa yleistä järjestystä. Ryhmän työnjako sujuu
edelleen mallikkaasti lukuun ottamatta kotimaista navigaattoriamme Pirkkoa,
joka ei kerta kaikkiaan ole osoittanut minkäänlaisia yhteistyön merkkejä. Tästä syystä Pirkko saa jäädä hotellille lepäämään.
Sneekissä on ROC Friese Poortin toimipaikka, eli se kuuluu
samaan oppilaitokseen, missä vierailimme maanantaina. Sneekissä on erityisen
paljon Level 1:llä olevia opiskelijoita, joten tarkoitus oli syventyä nimenomaan
tapoihin, miten Level 1 on järjestetty ja minkälaista tukea opiskelijat
tarvitsevat. Sneekissä on 2700 opiskelijaa, joista n. 80 opiskelijaa on Level
1:n opiskelijoita. Opiskelijoilla on tyypillisesti autismin kirjoa, erilaisia
riippuvuuksia, oppimisvaikeuksia, käyttäytymisen haasteita,
mielenterveysongelmia jne.
Opiskelijat valitsevat suuntautumisvaihtoehdon. Näitä ovat
tekniikan ala, hoiva-ala, matkailu ja kaupan ala. Level 1:n kesto vaihtelee
opiskelijan tilanteen ja tuen tarpeen mukaan 6 kuukaudesta kahteen vuoteen.
N. 70 % Level 1:n opiskelijoista siirtyy yhden vuoden jälkeen eteenpäin
opinnoissaan. Opiskelija, kenellä ei edellytyksiä jatkaa opintojaan, siirtyy
kunnan tarjoaman tuen piiriin (työvalmennus ja sosiaalityö). Työtä on hyvin
vaikea löytää, mikäli on suorittanut vain Level 1:n.
Tutustuimme kaikkiin suuntautumisvaihtoehtoihin. Kaikkiin
suuntautumisvaihtoehtoihin perustetaan aina oma ryhmä, esim. tekniikan alalla
on tänä vuonna vain kuusi opiskelijaa. Hoiva-ala on suosituin, jolloin tarvittaessa
perustetaan niin monta ryhmää kuin kiinnostuneita on. Opettajien lisäksi
ryhmissä työskentelee ohjaajia. Opiskeluhuolto on järjestetty kunnan toimesta
siten, että opettajat ovat tarvittaessa yhteydessä sosiaalityöntekijöihin.
Kunnan järjestämään poissaolojen valvojaan on sen sijaan
tiivis yhteys. Jokainen opettaja kirjaa jokaiselta tunnilta poissaolijat.
Oppilaitoksessa on vastuuopettaja, jonka viikoittaisesta työajasta on kaksi
päivää varattu poissaolojen seurantaan ja niiden selvittelyyn. Kun opiskelija
on ollut kuukaudessa 16 tuntia pois luvatta, on vastuuopettajan velvollisuutena
ottaa yhteys kunnan poissaolovalvojaan. Tämä kutsuu opiskelijan huoltajineen
käymään tai menee tarvittaessa sosiaalityöntekijän kanssa kotiin. Mikäli
poissaoloihin ei saada riittävää selvitystä tai opiskelija ei ota tarjottavaa
tukea vastaan, poissaolovalvoja ottaa yhteyttä nuorisotuomioistuimeen, missä
määritellään jatkotoimenpiteet tai sakko. Poissaoloja seurataan niin kauan,
kunnes opiskelija on suorittanut vähintään Level 2-tason koulutuksen tai on
täyttänyt 23 vuotta. Poissaolovalvonta on ilmeisen tehokasta, sillä Sneekissä
on viime vuosina vain yksi tapaus viety nuorisotuomioistuimen käsiteltäväksi.
Keskeyttämisprosentti onkin Sneekissä Hollannin alhaisin, 2.8%!
ROC Friese Poortissa, kuten muissakin vierailemissamme
oppilaitoksissa, huumeongelma on mittava. Riippuvuuksien kanssa ollaan
tekemisissä päivittäin. Tämä kulminoitui konkreettisesti käytävällä, kun meitä
kierrättänyt opettaja poimi lattialta tyhjän pussin, missä oli ollut pilveä.
Ilmeisen tavallista tämäkin on, koska tapahtuma sivuutettiin ilman sen
kummempia toimenpiteitä.
Päivä huipentui vierailuun tekniikan alan venepajalla. Kaksi
opiskelijaa esitteli meille sujuvalla englannilla töitänsä. Tunnelma ja tohina pajalla
oli varsin tutun oloista.
Opiskelijat halusivat viedä meidät veneajelulle ja tästähän me tätihenkilöt
sulimme täysin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti